Kansainvälisyys

Kauhajoen lukiolla on monipuolinen vieraiden kielten tarjotin. Meillä voi opiskella englannin ja ruotsin ohella myös saksaa, ranskaa, venäjää, italiaa ja latinaa. Espanjan kielen voi valita koulujen yhteistarjottimelta.

Kansainvälisyysteema on ollut osa lukiomme arkea jo pitkään. Lukiolla on vuosittain vaihto-opiskelijoita melkoinen joukko ja omista oppilaistamme on muutama vaihdossa joka vuosi. Suosituin kohdemaa lienee Yhdysvallat, mutta vaihtoon on lähdetty myös esimerkiksi Australiaan, Italiaan, Meksikoon ja Brasiliaan. Meillä vaihdossa olleet opiskelijat ovat rikastuttaneet koulun arkea monin eri tavoin: julistein, aamunavauksin, maan esittelyin, piñatan avulla, rock konsertilla, ja niin edelleen.

1990-luvulta lähtien olemme tehneet opintomatkoja ystävyyskoulujemme Rayyland Collegen Hollannissa sekä Hittfeldin lukion Saksassa kanssa vuorovuosin. Näillä matkoilla opiskelijat majoittuvat perheisiin viikoksi tutustuen kohdemaan arkeen lähemmin kuin hotellilta käsin voisi tehdä. Samoin näistä maista tulevat opiskelijat majoittuvat perheisiin täällä Suomessa, saksalaiset yleensä talvella voidakseen kokeilla talviurheilulajeja ja hollantilaiset toukokuulla nähdäkseen suomalaisen kevään.

Latinistit ovat perinteisesti tutustuneet Rooman kulttuuriaarteisiin keväällä. Nykyään matkalle pääsevät myös italianopiskelijat. Forum Romanum, Colosseum, Vatikaanin museot, Pietarinkirkko ja monet muut nähtävyydet tulevat matkalla tutuiksi. Pohjois-Italiassa olevan ystävyyskaupungin kanssa olemme viritelleet yhteistyötä hankkeiden puitteissa.

Ruotsin opiskelijoille on tarjolla kieliharjoittelua kevään vaihtoviikolla järjestettävällä Tukholman matkalla. Muita kaupunkikohteita (mahdollisuuksien rajoissa) ovat Lontoo ja Pariisi.

Kansainvälisyys ei toki rajoitu vain kieltenopetukseen. Koulustamme pääsee fysiikan opiskelijoita Cerniin tutustumaan muutaman vuoden välein, Moskovan kesäkoulussa on ollut oppilas lukiostamme sekä muutama onnekas Münchenissä Saksassa tiedematkalla. Ystävyyskoulukohde Sambiassa suo oppilaille myös mahdollisuuden tutustua afrikkalaiseen arkeen ja hyväntekeväisyyteen kansainvälisessä mittakaavassa.